NASA was right after all

A widely distributed story about how a German schoolboy out-calculated NASA turns out not to be true:

Widespread media reports claim that a German schoolboy has recalculated the likelihood of a deadly planet-smasher asteroid hitting the Earth, and found the catastrophe is enormously more likely than NASA thought. The boy’s sums were said to have been checked by both NASA and the European Space Agency (ESA), and found to be correct.

There’s only one problem with the story: the kid’s sums are in fact wrong, NASA’s are right, and the ESA swear blind they never said any different. An ESA spokesman in Germany told the Reg this morning: “A small boy did do these calculations, but he made a mistake… NASA’s figures are correct.”

It would appear that the intial article in the Potsdamer Neueste Nachrichten, which says that NASA and the ESA endorsed Nico Marquardt’s calculations, was incorrect. The story was picked up by German tabloids and the AFP news wire, and is now all over the internet.

(Via the Corner.)

I’m not going to pick on the schoolboy and his science project, but is it too much to ask that before the AFP runs stories from unknown German papers, they might check their sources? (Rhetorical question.)

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s